Szerep&Játék - Bevezető

Inspiráció

Körülbelül tíz éve olvasok asztali szerepjátékokat és négy éve játszom velük rendszeresen, gyakran heti több alkalommal is. Ez a cikksorozat két aspektusra fókuszál: a Szerepre, avagy arra, hogy milyen karaktereket tudnak a játékosok eljátszani és a karakterük személyiségének megjelenítésére milyen eszközök állnak a rendelkezésre; és a Játékra, avagy milyen komplexitású, milyen fókuszú a mechanikai rendszer a játék alatt, milyen taktikai és döntéshozatali lehetőségeket biztosít. A kettő természetesen nem szeparálható el teljesen egymástól, de általában kellőképpen különböző irányokba viszik a játékot és más-más játékosi/mesélői igényeket elégítenek ki.

A cikksorozat célja, hogy egy praktikusabb, de lehetőleg nem túl technikai ismertetőt adjak azokról a szerepjátékokról, amiket erre érdemesnek ítélek. Gyakorlatilag célzott ajánlók lesznek, amik alapján akár egy még egy teljesen kezdő is képet tud kapni az egyes játékokról, és el tudja dönteni, ki akarja-e próbálni őket, habár az ismertetők célközönsége leginkább a műfajt már legalábbis felületesen ismerők lesznek.

Minden ismertető elején lesz egy rövid, egyszerű összefoglalás, ami kifejezetten kezdőknek szól, és dőlttel lesz jelölve, itt megpróbálom szakkifejezések nélkül, tömören fogalmazva leírni a játék legfőbb sajátosságait, a fenti dualitásra fókuszálva.

A teljesség jegyében olyan játékokkal fogok csak foglalkozni, amiket mesélőként (ha van), és játékosként is kipróbáltam. A cikkekben lesznek olyan szakaszok, amik kifejezetten mesélőknek szólnak, ezek a részek ki lesznek emelve.

Alapok

Az asztali szerepjáték arról szól, hogy játéktól függően pár ember leül egy asztalhoz, és karaktereik cselekedeteit narrálják, a nevükben beszélnek, illetve a mesélő alakít minden más szereplőt és narrálja a környezetet.

Gyakori a kocka vagy kártya mint véletlen eredmény-generátor, ami a karakterek cselekedeteiről mondja meg, mennyire volt sikeres. Ezt a véletlent befolyásolja a karakterekhez tartozó karakterlapon leírt dolgok.

Ezek inkább jellemzők, mint szabályok, lesznek kivételek bőségesen. A szerepjátékok a nagyon minimalista, pár oldalas szabálykönyvektől a több száz oldalas, hihetetlen részletességű rendszerekig terjed. Vannak mesélő nélküli, kétszemélyes, beszéd nélküli rendszerek és rengeteg egyéb játék, amik a határterületen mozognak.

Szerep

A szerepjáték egyik fontos aspektusa a játékosok részéről a karakterük megjelenítése. Fontos leszögezni ugyanakkor, hogy 1. ez nem minden asztalra/játékosra igaz, 2. ez elérhető szinte bármilyen rendszerben vagy akár rendszer nélkül is (ld. improvizációs színház). Ettől függetlenül a rendszer igenis befolyásolja a játékosok gondolkodását a szerepjátszással kapcsolatban, elősegítheti vagy elfojthatja, esetleg kereteket adhat neki. Egy olyan rendszer, ami például valamilyen módon jutalmazza a jó szerepjátékot, máris más hozzáállást fog kiváltani a játékosok egy részéből, mint egy olyan rendszer, ami nem.

Azon játékok, ahol a karakterek személyisége valamilyen módon megjelenik a rendszer szintjén is, még ha csak a karakterlapon fellelhető szöveg formájában is, szintén befolyásolják a játékosok gondolkodását. Ennek sokféle megjelenése lehet, a DnD jellem-koordinátarendszerétől kezdve a FATE aspektusain át a WoD-ban megjelenő jellemhibák/hátrányok rendszeréig.

A Szerep szakaszban fogok foglalkozni a játékosok által megformálható/megformálandó karakterekről is, a zsánert és a játék világát figyelembe véve. Ide tartozik a rendszerben elmesélhető történetek, életutak elemzése, és a mesélő eszközei is a világ megjelenítésére és a történetbe való beavatkozásra, amennyiben ez korlátozva van.

Játék

A szerepjáték mások fontos aspektusa a játékmechanikák, amik a játékos számára a karakter interakcióit szabályozza az őt körülvevő világgal, legyen az harc, lopakodás, meggyőzés, vagy bármilyen olyan tevékenység, amire létezik alrendszer. Ez független attól, hogy a használata kötelező-e, vagy hogy a mesélő mennyire veszi őket figyelembe, a fókusz a meglétükön és milyenségükön van.

Nem tervezek kitérni a játék összes alrendszerére és szabályára, inkább nagy vonalakban tervezem elemezni őket, kiemelve a megcélzott játékélményt, a rendszer fókuszpontjait, és azt, hogy milyen mélységű/összetettségű a rendszer. Itt lesz szó a mesélő eszközeiről is a játékosok próbára tételére, és a problémák megjelenítésére rendszerszinten.

Végül pedig itt fogok írni a rendszer visszahatására a játékélményre és a világ jellemzőinek érzékeltetésére, illetve arról is, milyen lehetőségeket biztosít a rendszer a változtatásokra, kibővítésekre, az úgynevezett "homebrew" opciókra.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szikra

Légmell

Jussát várja a Netflix