Atrium Carceri - The Untold: Ismerős sötétség

Háttér

Atrium Carceri egy olyan veterán, akiről Dark Ambient körökben mindenki hallott. 2003 óta futó projektje a svéd Simon Heath-nak, aki 2011-ig a Cold Meat Industry kiadóval dolgozott, utána ment át a korábban már említett Cryo Chamber-hez. Szintén az ő nevéhez fűződik a Sabled Sun projekt, amiről biztosan írok majd a jövőben, lévén az volt életem első DA élménye. Az Atrium Carceri keretében tizenkét (!) saját albumot és tíz (!) más művészekkel való együttműködést mondhat a magáének. A projekt neve egyébként latin, börtöncsarnokot jelent, habár a végéről hiányzik az -s.

Az album

2012-ben, nem sokkal a kiadóváltás után született, része az összes albumon átívelő, meglehetősen ködös történetnek. A hossza közepes, alig egy és egy negyed óra, cserébe az egészen rövid kétpercesektől a tizenkét perces zárószámig minden van benne. A hangulata sötét, idegen: mély katakombák, rég elfeledett civilizációk romjai derengenek fel. Néhol kifejezetten horrorba hajlik, a hangok részben elektronikus zörejek, részben szabadban felvettek. Minimális beszédet is tartalmaz, de alig lehet észrevenni.

Használhatóság

Ez az album felelős a félbehagyott Anwaradd projekt megszületéséért, amely egy törzsi fantasy világban játszódó történet/szerepjáték lett volna, és számtalan egyéb ötletemben ott volt inspirációként, többek között a blognak címet adó Kőmaszkokban is. Kiváló háttérzaj íráshoz, ha valamilyen sötét, idegen világban gondolkozik az ember. Elég hosszú és változatos ahhoz, hogy több órán keresztül hallgatva se válik repetitívvé (plusz van folytatása, a Metropolis, amiről lehet, hogy szintén írok bemutatót). Kozmikus horrorhoz is tökéletes. Meditációhoz, alváshoz nem javasolt, ahhoz túl nyugtalanító.

Értékelés

Nagy kedvencem ez az album, és egyike az elsőknek, amiket ténylegesen sokat hallgattam. A hangulat tényleg nagyon ott van, csontig hatol, nem enged megpihenni. A kedvencem a Catacombs of the Forgotten, aminek a címe önmagában megér egy misét (akinek ettől nem indul be a fantáziája, azt csak sajnálni tudom), de a szám maga is mestermunka a rádiózajok és a hatalmas tereket, barlangokat sejtető, mély, mindent elnyelő zörejek keverékeként. Az egész album, az elejétől a végéig egyetlen hideglelős mestermű.

10/10, elfogult vagyok, na.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szikra

Légmell

Jussát várja a Netflix